SilverShadow
x 1
x 4

Overwatch fundamentele regels om beter te presteren.

vr 20 apr 2018 20:25

Best mensen van Gaming Alliance,

Mijn naam is SilverShadow, ik ben een overwatch speler die sinds de beta speelt met twee accounts in Master en probeer daar binnenkort een derde aan toe tevoegen. Op dit moment speel ik onder meer voor GA als support, al ben ik over het algemeen een flex speler (flexibel, dus ik speel wat nodig is).
Dat is genoeg over mij, laten we het even gaan hebben over jullie.

Als je begint met het serieus nemen van Overwatch, of dat nou E-sport is of klimmen op de sr ladder, wil je gaan kijken naar wat je graag speelt.
Veel beginnende spelers vallen in de val wanneer ze een karakter vinden die ze erg leuk vinden en enkel dat karakter blijven spelen. Mocht iemand anders dan sneller zijn en jouw karakter kiezen of mocht het niet werken op de huidige map / team compositie, heb je dus een probleem! Dat noemen we ook wel "one-tricking" en over het algemeen is dit iets wat je wilt voorkomen.

Daarnet noemde ik het al even, "huidige map" en "team compositie", Overwatch is een spel waar veel variabelen uitmaken of jouw team een success is of niet. Strategien werken op de ene map, en niet op de andere. Sommige karakters blinken uit op bepaalde mappen en zijn vrijwel nutteloos op andere.
Het is dus een combinatie van persoonlijke kunnen - hoe goed je kunt richten en hoe snel je kunt reageren - maar ook hoe goed je eigenlijk het spel kent. Ik ken Global Elites in Counter Strike die prachtige tracking hebben op Soldier 76 maar niet hoger komen dan Diamond omdat hun positionering vaak erg slecht is, en ze niet weten hoe ze bepaalde aanvallen moeten counteren.

Vind een paar karakters, het liefts in andere rollen, die je leuk lijkt en ga ermee oefenen. Net zoals met sporten heb je goed oefenen en slecht oefenen.
Als je goed oefent dan leer je nieuwe dingen en weet je wat wel en niet werkt.
Als je slecht oefent dan veranker je de fouten die je maakt door repetitie.
Kijk daarom altijd kritisch naar wat je doet, een goede manier hiervan zou zijn het opnemen van je match en die terug kijken. Misschien kan je zelfs iemand vragen om met je mee te kijken naar wat je beter had kunnen doen.
Veel karakters hebben talenten specifiek voor hun die je kunt en zal moeten beheersen, D.va bijvoorbeeld is een agressieve tank die enorm veel kan toevoegen aan een team, vandaar dat het ook bijna een must-pick is in hogere wedstrijden en die zie je dus vaak terug in E-sport.
D.va haar ultimate is dat ze haar mech laat exploderen voor veel schade, maar dan moet je hem wel precies goed landen! Ga daarom in een custom match en krank de ult charge naar max, gooi je mech op bepaalde plekken en kijk hoe hoog en precies je moet gaan om je doel te bereiken. Hier zijn natuurlijk ook videos voor, maar misschien vind jij wel een mooi plekje die mensen nog niet is opgevallen!

Net zoals met sporten is het belangrijk dat je voor een wedstrijd opwarmt.
Dit kan je doen met quickplay, maar ik vind dat mensen daar maar wat doen (maak ik me ook schuldig aan) en je er niet zoveel aan hebt, dus duik ik vaak een custom match in als support bijvoorbeeld "Ana paintball" of "Widow only headshots" voor dps, dit zorgt ervoor dat je goed warm loopt en je muscle memory een beetje aanwakkert voordat je je sr op het spel stelt.

Wees positief! Ik kan dit niet genoeg benadrukken, als jij je boos maakt op een medespeler en dit laat blijken dan heb je hier alleen maar verlies aan. Het kan maar zo zijn dat die persoon dan helemaal niet meer zijn of haar best gaat doen, en de match die je had kunnen winnen, een verlies word. Kijk altijd vooruit en laat je niet boos maken door fouten of houdingen van je medespelers.

Kijk naar jezelf. Hoe vaak hoor je het wel niet; "De Genji (dps) krijg geen kills.." "De tank gaat er nooit in!" Dit kan allemaal kloppen en je kan groot gelijk hebben, maar het lost niks op. Er was vast wel iets dat jij zelf beter had kunnen doen, focus op jezelf niet op een ander.

Communiceer, naast skill is communicatie het belangrijkste aspect van Overwatch. Dit maakt of breekt een team en wedstrijd. Als jij de tank bent en je gaat de strijd in, maar je supports weten dat niet. Dan ben je dood.
Als jij de dps bent en je ultimate gebruikt en je team weet het niet en kan niet op tijd reageren, doet het misschien wel niks en verlies je de huidige en volgende teamfight. Voorbeelden van goede communicatie;

Support:

Zen: "Discord op Soldier" zo weet je team dat dat als ze hem focussen dat hij snel dood zal gaan.

Ana: "Zen slaapt!" Je hebt net iemand geraakt met je sleepdart, zeg het!

Tank:

Reinhardt: "Schild gaat zo breken!" Zeg dit voordat je je schild wegdoet omdat als de supports erop vertrouwen en het ineens weg is kunnen ze zo dood gemaakt worden door de vijandige dps.

Winston/D.va: "Ik ga erin!" Als je in het gevecht springt, zeg het! Zorg dat je nooit alleen bent behalve als je een flanker bent.

Dps:

Widowmaker: Als je iemand hebt gedood, zeg het! Als het vijandige team een speler minder heeft is dit het perfecte moment voor je tanks om erin te springen en het teamfight te winnen.

Algemeen:

Ultimates, zeg het wanneer je ult hebt zodat je team weet wat ze kunnen verwachten en combineren, en zeg het wanneer je het gaat gebruiken zodat ze weten dat ze erin moeten springen.

En vooral veel spelen!

- SilverShadow
4 x

Terug naar “Overwatch”